افکار و احساس

روانشناس خوب در تهران

رخدادهایی منفی علت واقعی ناراحتی ما نیستند،بلکه ما به سبب طرز تفکرمان در مورد وقایع آشفته می شویم. احساس ما پیامدافکارمان درخصوص رویدادهاست.  اکثر احساس های بد ، ناشی از افکار غیر منطقی “تحریف شده” هستند.

انواع افکار تحریف شده

  1.  تفکر همه یا هیچ : نگاه کردن به رویدادها و افراد صورت مطلق و سیاه و سفید.

مثال : همه زن ها ( همه مردها) یک جور هستند.

  1.  تعمیم افراطی : به یک حادثه بد، به عنوان الگوی شکست پایان ناپذیر نگاه می کنیم.

مثال: او مرا رها کرد. هرگز نمی توانم رابطه عاطفی خوبی داشته باشم.

  1.  صافی ذهنی: غرق در منفی ها می شویم و از مثبت ها چشم پوشی می کنیم.

مثال : من این همه مشکل دارم آن وقت می گویید برای سلامتی ام خدا رو شکر کنم.

  1.  نادیده گرفتن جنبه های مثبت: بر این باور هستیم که دستیابی به جنبه های مثبت امکان پذیر نیست.

مثال : من هر قدر هم تلاش کنم موفق نمی شوم.

  1.  نتیجه گیری عجولانه: به سرعت از رویدادهای منفی ، بدون ملاک مشخص، نتیجه می گیریم.

مثال : جواب تلفنم را نداد. دیگر مرا دوست ندارد.

  1.  ذهن خوانی : مطمئن هستیم در ذهن طرف مقابل چه می گذرد.

مثال: همسر می گوید جمعه می خواهد خانه بماند.فکر خوانی: حتما می خواهد از خانواده اش دعوت کند جمعه به منزل ما بیایند.

  1.  پیشگویی: پیش بینی می کنیم که همه چیز به سمت منفی پیش می رود.

مثال : نگران فرزندم هستم. در خیابان که راه می رود، تصادف نکند…

  1.  بزرگ نمایی یا کوچک نمایی: رویدادها را بسیار بزرگتر جلوه می دهیم یا از اهمیت آن ها می کاهیم.

مثال: او قهر کرده و به منزل پدرش رفته. چیزی نشده. من فقط یک شیطنت کوچک کرده ام.

  1.  استدلال احساسی: بر اساس کیفیت احساسات خود نتیجه گیری می کنیم .

مثال : کاری می کنم که همه مرا دوست داشته باشند.

  1.  “باید”گویی : از کلمه های باید و نباید بسیار استفاده می کنیم.

مثال : فرزند من باید همیشه مودب رفتار کند.

  1.  برچسب زدن : به خود و دیگران برچسب می زنیم.

مثال : من آدم احمقی هستم.

تو بچه بدی هستی و …

  1. سرزنش کردن: خودمان و دیگران را سرزنش می کنیم ، بدون این که سهم و نقش خودمان و دیگران را در نظر بگیریم.

مثال : پدر به مادر می گوید: این بچه حاصل تربیت توست که امروز این گونه رفتار می کند.

وقتی یاد بگیریم این افکار را تغییر دهیم ، احساسمان نسبت به رویداد ها متفاوت خواهد بود و می توانیم متفاوت رفتار کنیم.

درمان مشکلات جنسی
روانشناسی خانواده
اختلال خواب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 2 =